Початок нової ери: що значить величезний контракт Тайсона Ф’юрі для боксу?

2Новина про те, що екс-чемпіон світу в надважкій вазі британець Тайсон Ф’юрі підписав контракт з телеканалом ESPN вартістю в більш ніж 100 мільйонів доларів США, стала величезною несподіванкою в світі боксу. Багато любителів боксу задаються питанням, що тепер буде з боєм-реваншем Ф’юрі проти Деонтея Вайлдера, і взагалі, чи побачимо ми тепер бої “Великої трійки” (Джошуа, Ф’юрі, Вайлдер), з огляду на те, що кожен з цих боксерів тепер має контракт з різними телевізійними партнерами. Але насправді, підписання Ф’юрі контракту з ESPN на таку величезну суму може стати епохальною подією для надважкого дивізіону. Чому? Відповідь на це питання ви знайдете в даній статті.

Але спочатку давайте зробимо невеличкий екскурс в історію. У квітні 2000 року лідер надважкого дивізіону тих часів британець Леннокс Льюїс захищав свої чемпіонські титули в бою проти дуже розкрученого американця Майкла Гранта. Гонорар Льюїса за цей бій склав 7,5 мільйона доларів США. 1 червня 2019 року інший британський чемпіон-супертяж Ентоні Джошуа захищатиме свої чемпіонські пояси в бою з іншим американським претендентом Джаррелл Міллером. І, незважаючи на те, що для Джошуа цей бій стане тільки дебютним в Америці, а Міллер далеко не так розкручений, як свого часу був Майкл Грант, гонорар Джошуа за цей бій буде незрівнянно вищим, ніж гонорар Льюїса за бій з Грантом – 32 мільйона доларів США. Навіть якщо врахувати інфляційний фактор за останні 19 років, тобто, помножити гонорар Льюїса на коефіцієнт інфляції, то, за сьогоднішніми мірками, він склав би 10,96 мільйонів доларів США – в три рази менше гонорару Джошуа.

У чому ж тут справа, чому Льюїс, який роками доводив свій чемпіонський статус і багато років боксував в Америці, отримував набагато менше грошей за свої бої проти розкручених претендентів з Америки, ніж абсолютний новачок на американському ринку Ентоні Джоуша отримає за бій з не дуже-то і розкрученим американцем? Джошуа популярніший за Льюїса – це незаперечний факт. Але це стосується тільки Британії, де Ентоні може зібрати 80 тисяч на бій з маловідомим для місцевої (та й будь-якої іншої) публіки камерунцем Карлосом Такамом, в той час як Льюїс не заповнив і 50% арени на бій з улюбленцем британської публіки, суперпопулярним в ті часи на Туманному Альбіоні Френком Бруно. Але це, знову ж таки, стосується саме Великобританії, в той час як в США Льюїс в 2000-му році був, безумовно, більш відомим, ніж Джошуа в 2019-м. А справа вся в тому, що світ боксу знаходиться в стадії революційного реформування в питаннях трансляції поєдинків. На ринок виходять стрімінгові сервіси, які готові вкладати величезні суми грошей для завоювання своєї аудиторії.

Як працюють і заробляють стрімінгові сервіси?

На даний момент на американському телевізійному ринку є два стрімінгових сервіси, що транслюють боксерські поєдинки – DAZN і ESPN+ (дітище телеканалу ESPN). Обидва сервіси були запущені на території США в минулому році і лише набирають обертів. ESPN+ в цьому плані легше, адже у них за “спиною” стоїть телеканал ESPN, а от сервісу DAZN довелося розкручуватися з нуля.

Що дають стрімінгові сервіси своїм передплатникам? Цільовий продукт. Роками на боксерському телевізійному ринку США заправляли телеканали, безумовними лідерами серед яких були HBO і Showtime, але для любителів боксу це був далеко не найкращий варіант, адже їм доводилося переплачувати чималі гроші. Фактично, оформляючи підписку на телеканал, скажімо, НВО, любитель боксу опинявся в ситуації, де разом з боксерськими трансляціями він купував купу телевізійних продуктів, які йому були зовсім не потрібні – серіали, фільми, програми, які він міг взагалі не дивитися. Більш того, з часом телеканали пішли ще далі, виносячи найбільш значимі і цікаві поєдинки за рамки підписки – транслюючи їх в системі платних трансляцій PPV. Років 20 тому такі трансляції коштували 50 доларів, потім ще подорожчали.

А от підписка на стрімінгові сервіси коштує набагато дешевше, і всі трансляції, включаючи мегафайти за участю найбільших зірок боксу, транслюються в рамках цієї ж місячної суми підписки – ніяких PPV! А вартість місячної підписки на такий стрімінговий сервіс для американців взагалі смішна – 5 доларів для ESPN+ і 10 доларів для DAZN. “Як же вони заробляють?”, – запитаєте ви. Дуже просто – за рахунок масштабу. Точно так же, як заробляють сервіси Netflix і Spotify. Візьмемо, наприклад, сервіс ESPN+. Він був запущений в дію в квітні 2018 року, кількість передплатників у вересні перевищила позначку в 1 мільйон, а в лютому цього року – вже 2 мільйони. Тобто, з нинішніми темпами на ESPN+ за п’ять місяців додатково підписується трохи більше 1 мільйона чоловік або 200 тисяч на місяць. Таким чином, якщо такі темпи збережуться і в майбутньому, то через два роки після запуску сервіс ESPN+ матиме 5 мільйонів передплатників. Множимо 5 мільйонів на 60 (5 доларів місячної абон. плати на 12 місяців) і отримуємо цифру в 300 мільйонів доларів. Бюджет немаленький, особливо якщо врахувати, що ні цента з цієї суми не підуть на контракти з MLB, NHL, MLS, адже права на трансляцію поєдинків даних ліг, що належать телеканалу ESPN, передбачають і ретрансляцію їх в рамках сервісу ESPN+. А дві найпопулярніші спортивні ліги США – NFL і NBA – таких прав не надають, тому трансляція їхніх матчів і не включена в сервіс ESPN+. Таким чином, всі ці 300 мільйонів доларів річного доходу, за винятком витрат на технічне обслуговування і оплати праці персоналу, будуть йти на інші види спорту, серед яких і бокс.

Що стосується сервісу DAZN, то їм потрібні більш вагомі інвестиції для розкрутки на території США, адже у них за спиною немає “материнського” телеканалу з величезною аудиторією і контрактами з лігами MLB, NHL і MLS. Тому не дивно, що саме DAZN підписав контракт з найбільшою зіркою боксу в Америці – мексиканцем Саулем Альваресом. Контракт безпрецедентний в історії боксу, на суму 365 мільйонів доларів США за 11 поєдинків. Багатьох уболівальників і експертів здивувала і навіть шокувала сума цієї угоди, але нічого дивного тут немає – DAZN просто інвестує в майбутнє, набираючи передплатників. З огляду на те, що трансляції боїв за участю Альвареса на телеканалі НВО регулярно збирали понад 1 мільйон глядачів при тому, що ці глядачі викладали суми від 50 до 95 доларів, щоб купити платну трансляцію, то логічно припустити, що більша частина цих же людей захочуть оформити собі підписку на сервіс DAZN і дивитися бої Альвареса за набагато меншу суму. Якщо ексклюзивні трансляції боїв Альвареса на DAZN залучать до цього стрімінгового сервісу нехай не мільйон, а всього 700 тисяч передплатників, то чистий прибуток конкретно від цієї угоди для сервісу DAZN за п’ять років буде вимірюватися десятками мільйонів доларів США.

Але якщо інвестиція в Альвареса не здається настільки вже необдуманою, незважаючи на всю гротескність цієї угоди, то як бути з величезними контрактами для Ентоні Джошуа і Тайсона Ф’юрі? Вони ж то далеко не такі популярні в Америці, як рудоволосий мексиканець, скажете ви. Так, це правда, але це теж обдумана інвестиція з боку як DAZN (Джошуа), так і ESPN + (Ф’юрі), адже обидва цих боксери дуже харизматичні, хоча і по-різному. Джошуа – це така собі надважка версія Менні Пак’яо – боксер-інтелігент з видовищним стилем, який ніколи не обливає своїх суперників брудом і уникає скандалів, а Ф’юрі – це надважка версія Флойда Мейвезера, боксер з не особливо видовищними стилем, але зате дуже добре підвішеним язиком. Попит у публіки є і на таких, і на таких персонажів. А Менні Пак’яо вже давно довів, що навіть іноземний боксер з нижчих вагових категорій може стати суперзіркою в США.

Хто виграє, і хто програє від угоди Тайсона Ф’юрі з ESPN?

Виграють майже все – в першу чергу, звісно, сам Тайсон Ф’юрі і сервіс ESPN+, але не тільки вони, а й інші боксери, і любителі боксу. Адже тепер ESPN+ підбиратиме і готуватиме суперників для своєї головної зірки, влаштовуючи бої боксерів другого ешелону і проспектів між собою. Те, що було так добре розвинене в 90-х роках минулого століття, коли мало не щотижня в США проводилися поєдинки з участю не самої верхівки дивізіону (Холіфілд, Тайсон, Льюїс, Боу), а проспектів і контендерів, які регулярно зводилися в поєдинках між собою – Рей Мерсер, Томмі Моррісон, Донован Раддок, Девід Туа, Кріс Бірд, Айк Ібеабучі, Девід Айзон, Анджей Голота, Майкл Грант, Олег Маскаєв, Хасім Рахман, Кірк Джонсон, Ленс Вітакер, Шеннон Бріггс, Деррік Джефферсон і багато-багато інших. Саме в ті часи ми побачили масу цікавих, захоплюючих поєдинків і дуже красивих нокаутів. Потім, коли телеканали стали виділяти менше грошей в своїх бюджетах для боксу і, зокрема, для боїв за участю боксерів надважкого дивізіону, багато супертяжів просто чекали своєї черги битися за титул, не ризикуючи поєдинками з боксерами свого рівня, оскільки різниця в гонорарах за бій з іншим претендентом і за чемпіонський поєдинок стала просто величезною. Якщо в 90-х роках вона становила 2-3 рази, то на межі першої і другої декад 21-го століття – разів 10-20. Зараз же кількість якісних поєдинків в надважкому дивізіоні має зрости, особливо з огляду на те, що DAZN і ESPN+ будуть конкурувати між собою, намагаючись “створити” максимально цікавих суперників для Ентоні Джошуа і Тайсона Ф’юрі.

І навіть Деонтей Вайлдер не є стороною, що програла, адже він в будь-якому випадку може розраховувати на 60% від загальної суми призового фонду бою-реваншу з Тайсоном Ф’юрі, згідно з постановою WBC. І при більш високому біді на торгах Вайлдер, виходить, теж буде в плюсах. У мінусі тут тільки один учасник ринку – телеканал Showtime. Схоже, прогнози Едді Херни про те, що незабаром телеканали остаточно підуть з боксерського ринку Америки, поступившись своїм місцем стрімінговим сервісам, збудуться в найближчі кілька років.

Оцените статью
BoxingNews Украина
Залишити відповідь

Нажимая на кнопку "Отправить комментарий", я даю согласие на обработку персональных данных и принимаю политику конфиденциальности.